اصلاح فاصله بین دندان ها

اصلاح فاصله بین دندان ها

اصلاح فاصله بین دندان ها زمانی کاربرد دارد که میان دندان‌های فرد فاصله، شکاف یا فضای باز وجود داشته باشد. این شکاف ها می توانند در هر جایی از دهان ایجاد شوند. اما گاهی اوقات بین دو دندان جلویی در فک بالا قابل مشاهده هستند. این وضعیت هم در بزرگسالان و هم در کودکان دیده می‌شود. در کودکان، فاصله بین دندان ها ممکن است به محض رویش و رشد دندان‌های دائمی از بین برود.

فضای باز بین برخی از دندان‌ها کم است و به سختی قابل توجه است، در حالی که ممکن است برخی از دندان‌ها خیلی از هم فاصله داشته باشند و فضای میان آن‌ها به راحتی قابل مشاهده باشد. اگر فاصله بین دندان های خود را دوست ندارید و با آن مشکل دارید، می توانید با کمک روش‌ها و درمان های مختلف ظاهر آن‌ها را تغییر داده و فضای خالی بین آن را ببندید. در ایم مقاله درباره اصلاح فاصله بین دندان ها به صورت جامع صحبت خواهیم کرد.

چه چیزی باعث ایجاد فاصله بین دندان ها می‌شود؟

شکاف یا فاصله بین دندان ها هیچگاه به صورت ناگهانی به وجود نمی‌آید. شکاف معمولاً به تدریج در طی یک دوره زمانی ایجاد می‌شود. در بیشتر موارد، شکاف دندان‌های جلویی به محض رویش دندان های دائمی در کودک ایجاد می‌شود. در موارد دیگر، شکاف خط وسط به دلیل عادتی پس از رویش دندان‌های دائمی ایجاد شده است. با این حال، برخی از علل شایع فاصله بین دندان ‌های جلو به شرح زیر است:

  • شکاف در دندان های جلویی
  • از دست دادن یک یا چند دندان
  • یک یا چند دندان کوچکتر از سایر دندان‌ها
  • وجود دندان های کوچک در فک‌های نسبتا بزرگتر
  • عادت مکیدن شست
  • وجود یک بافت ضخیم و عضلانی به نام فرنوم لبی (این بافت لب بالایی را به لثه‌ها متصل می‌کند)
  • سلامت ضعیف لثه یا بیماری لثه
  • عادت فشار دادن با زبان

اصلاح فاصله بین دندان های جلو چگونه است؟

آیا اصلاح فاصله بین دندان‌ های جلو امکان پذیر است؟ بله شکاف بین دندان های جلو توسط دندانپزشک در کلینیک‌های دندانپزشکی انجام می‌گیرد. این روش نیز یکی از اقدامات در جهت اصلاح طرح لبخند است. روش‌های مختلفی برای رفع فاصله بین دندان ها وجود دارد که می‌توان به برخی از آن‌ها اشاره کرد:

  • درمان توسط ارتودنسی (بریس)
  • استفاده از روکش‌های دندان
  • باندینگ دندان

هنگامی که برای رفع فضای باز بین دندان‌های جلویی به دندانپزشک مراجعه می‌کنید، دندانپزشک ابتدا دندان‌ها و سایر بافت‌های دهان شما را ارزیابی می‌کند تا علت شکاف را مشخص کند. راه‌های مختلفی برای رفع شکاف دندان‌های جلویی وجود دارد و درمان انتخابی بستگی به علت ایجاد آن در وهله اول دارد. شایع ترین نوع شکاف در دندان‌های جلو، فضای بین دو دندان جلویی در فک بالا است. این شکاف دیاستما خط میانی نامیده می شود. این فاصله به دلیل فرنوم لبی بسیار ضخیم و گوشتی ایجاد می‌شود.

نحوه اصلاح فاصله بین دندان های جلویی

برای اصلاح فاصله بین دندان ها از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

اصلاح فاصله بین دندان ها با بریس

در بیشتر موارد، برای بستن شکاف‌های دندان با متخصص ارتودنسی یا بریس مشورت می‌شود. متخصص ارتودنسی از بریس‌های سنتی یا سایر بریس‌ها برای بستن فاصله بین دندان ها استفاده می‌کند. زمانی که دیاستم خط وسط یا شکاف بین دو دندان جلویی بالا به دلیل فرنوم گوشتی و ضخیم لب ایجاد می‌شود، پس از اصلاح فاصله بین دندان ها با برداشتن فرنوم از وقوع مجدد آن جلوگیری می‌شود. بریس ها حتی در مواردی که شکاف به دلیل عادات فشار دادن زبان و مکیدن انگشت و کوچکتر بودن اندازه دندان ها نسبت به اندازه فک ایجاد می‌شوند، درمان انتخابی است.

 استفاده از روکش‌ها برای بستن فاصله بین دندان ها

شکاف کوچک در دندان های جلویی (اندازه کمتر از 2 میلی متر) را می توان به راحتی با استفاده از پرکردگی‌های رنگی دندان درمان کرد. زمانی که شکاف دندان های جلویی به دلیل از دست دادن دندان باشد، بریج یا ایمپلنت راهی عالی برای بستن این شکاف است. زمانی که شکاف دندان های جلویی به دلیل کوچکتر بودن یک یا دو دندان از سایر دندان ها باشد، روکش ها انتخاب درمانی بسیار خوبی هستند.

استفاده از سایر روش‌های اصلاح فاصله بین دندان ها

زمانی که شکاف دندان های جلویی به دلیل بیماری لثه باشد، درمان معمولاً شامل یک سری مراحل است. در ابتدا باید دلیل اصلی بیماری لثه شناسایی و سپس درمان شود. هنگامی که دندان‌ها، لثه‌ها و استخوان زیرین سلامت خود را به دست آوردند، شکاف‌های دندان را می‌توان با استفاده از بریس، رزین رنگی دندان، روکش‌ها  و بریج‌های دندانی، ایمپلنت‌ها یا پرکردگی‌های رنگی دندان از بین برد.

سؤالات متداول

آیا فاصله بین دندان ها ایجاد مشکل خواهد کرد؟

در مورد شکاف دندان های بزرگ، احتمال رشد باکتری ها زیاد است. این می تواند منجر به حفره یا پوسیدگی دندان و بیماری پریودنتال شود. همچنین ممکن است با مشکل گاز گرفتن، جویدن یا درد در دندان یا فک خود مواجه شوید. برای سلامت دهان و دندان بهتر است فاصله بین دندان هایتان را ببندید.

شکاف بین دندان ها چگونه به وجود می‌آید؟

شکاف معمولاً به تدریج در طی یک دوره زمانی ایجاد می‌شود.

بهترین راه برای بستن فاصله بین دندان های جلو چیست؟

باندینگ دندان، استفاده از روکش‌ها، ونیر، درمان با ارتودنسی

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *