برداشتن لمینت دندان

برداشتن لمینت دندان

برداشتن لمینت دندان می‌تواند زمانی رخ دهد که مشکلی برای لمینت یا دندان موردنظر به وجود بیاید. وقتی که به دندانپزشک مراجعه می‌کنید، پس از پر کردن دندان‌ها با استفاده از کامپوزیت، ممکن است بخواهید از لمینیت یا روکش دندان استفاده کنید. لمینت‌ها می‌توانند دندان پر شده را از آسیب محافظت کنند و رنگ دندان را طبیعی‌تر نشان دهند. با این حال، گاهی اوقات ممکن است موقعیتی پیش بیاید که در آن مجبور به برداشتن لمینت دندان شوید. در ادامه به این موضوع به طور کامل خواهیم پرداخت.

برداشتن لمینت دندان چه زمانی باید صورت گیرد؟

به صورت معمول اگر لمینت از کیفیت خوبی برخوردار باشد و به درستی نصب شده باشد، نیازی به برداشتن آن نیست. در غیر این صورت در موارد زیر بهتر است که برداشتن لمینت دندان را آغاز کنید:

شل شدن لمینت

قالبی که لمینت را در جای خود نگه می‌دارد، ممکن است به مرور زمان خراب شود که باعث شل شدن روکش می‌شود. هنگامی که روکش شل شد، یک شکاف به وجود می‌آید که برای تجمع باکتری‌ها مکان بسیار خوبی خواهد بود. بدین ترتیب، برای جلوگیری از پوسیدگی دندان یا ایجاد عفونت برداشتن لمینت دندان توسط دندانپزشک باید انجام شود.

تغییر رنگ دادن

اکثر لمینت‌ها از کیفیت بالایی برخوردار هستند، اما برخی از لمینت‌های بی کیفیت و دندان‌های اطراف ممکن است تغییر رنگ دهند، به صورتی که این تغییر رنگ به صورت واضح قابل مشاهده خواهد بود. لمینت‌ها قابل سفید کردن و بلیچینگ نیستند، به همین منظور در صورت تغییر رنگ دادن باید برداشته شوند.

آسیب دیدن لمینت

روکش‌های چینی ممکن است آسیب ببینند و در آن‌ها ترک به وجود بیاید. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که شما از آن‌ها به خوبی مراقبت نکنید و غذاهای سفت بجوید. دندانپزشک باید برداشتن لمینت دندان را انجام دهد و آن را جایگزین کند.

ایجاد پوسیدگی

لمینت ها معمولا فقط قسمت جلوی دندان را پر می‌کنند و نواحی زیرین دندان‌ها همچنان در معرض پوسیدگی هستند. در صورتی که سطح زیرین دندان دچار پوسیدگی شده است، باید لمینت برداشته شود تا بتوان پوسیدگی دندان را ترمیم کرد.

استفاده از لمینت نامناسب

اگر لمینت‌هایی که برای دندان‌ها استفاده شده اند، مناسب آن‌ها نباشند، ممکن است در دندان تورم ایجاد شود یا در هنگام لمس لثه‌ها خونریزی کنند. این امر می‌تواند به دلیل وجود شکاف بین لمنیت و دندان باشد.

انواع روش برداشتن لمینت دندان

زمانی که دندانپزشک تشخیص دهد که لمینت دندان باید برداشته شود، سه روش برای این امر وجود خواهد داشت. این روش‌ها عبارتند از:

  • یکی از روش‌هایی که با آن می‌توان لمینت دندان را برداشت، دریبل‌های کاربیدی هستند. برای این کار باید فشار بیشتری به لمینت وارد کنید تا قابل برداشتن باشد. هنگام استفاده از آن‌ها باید دقت کنید، زیرا دریبل‌های کاربیدی چندان انعطاف پذیر نیستند.
  • ایر ابریژن پیشرفته‌ترین تکنولوژی برای برداشتن لمینت دندان محسوب می‌شود. در این روش باید جریان هوا را برای داشتن ذرات اکسید آلومینیوم کنترل کرد. وقتی این جریان هوا وجود داشته باشد، ساییدگی روی سطح دندان‌ها به وجود می‌آید که سبب جدا شدن لمینت خواهد شد.
  • یکی از قدمی ترین روش‌های برداشتن لمینت دندان‌ها استفاده از ورقه‌های سمباده است. دندانپزشک با استفاده از این ورقه‌ها لمینت را پولیش می‌کند تا مینای دندان از زیر آن بیرون بیاید.

عوارض برداشتن لمینت دندان

اگر قصد دارید که این روش را انجام دهید، باید بدانید که بر خلاف تصور برخی افراد، برداشتن لمینت دندان هیچ مشکل و خطری را ایجاد نخواهد کرد. شما لمینت را زمانی نصب می‌کنید که بخواهید ظاهر و رنگ طبیعی به دندان‌های خود بدهید. در نتیجه، اگر آن را بردارید، ظاهر دندان‌های شما به طور کلی تغییر خواهند کرد.

از طرفی، وقتی دندانپزشک می‌خواهد برای دندان شما لمینت نصب کند، مقداری از مینای دندان را می‌تراشد. وقتی که تصمیم به برداشتن لمینت دندان می‌گیرید، ظاهر دندان‌ها تغیر می‌کند و ممکن است بد هم به نظر برسد. همچنین، ممکن است احتمال پوسیده شدن دندان‌ها نیز افزایش پیدا کند

نتیجه گیری

لمینت یا روکش می‌تواند نقش زیادی در زیباسازی دهان و دندان داشته باشد. وقتی دندان‌های خود را پر می‌کنید، ممکن است تا حد زیادی زیبا به نظر نرسند و اگر کامپوزیت استفاده شده رنگ نقره ای داشته باشد، کاملا مشخص خواهد بود. در نتیجه، دندانپزشک استفاده از روکش یا لمینت را به شما پیشنهاد می‌دهد. لمینت ها گاهی اوقات  با وجود نصب صحیح ممکن است دچار مشکلاتی شوند که به راحتی با برداشتن لمینت دندان قابل حل خواهد بود. اگر قصد دارید که لمینت دندان‌های خود را بردارید یا آن را تعویض کنید، می‌توانید از طریق شماره تلفن درج شده تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا برداشتن لمینت دندان درد دارد؟

استفاده از بی حسی موضعی باعث می‌شود که هیچ دردی را حس نکنید.

برداشتن لمینت دندان چقدر طول می‌کشد؟

معمولا سی دقیقه تا یک ساعت برای این فرایند در نظر گرفته می‌شود.

طول عمر لمینت‌ها چقدر است؟

به صورت کلی، هر روکش می‌تواند بین هفت تا پانزده سال دوام داشته باشد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *