طول عمر ایمپلنت دندان

طول عمر ایمپلنت دندان

در گذشته از دست دادن دندان نوعی کابوس تلقی می‌شد. اما اکنون روش‌های بسیاری در جهت درمان و ترمیم دندان‌هایی که از دست رفته اند یا آسیب دیده اند، وجود دارد. یکی از روش‌های متداولی که استقبال خوبی از آن صورت گرفته‌ ایمپلنت دندان است. طول عمر ایمپلنت دندان یکی از مهم ترین سوال‌ها است که ذهن اشخاصی که قصد انجام کاشت یا ایمپلنت دندان دارند را مشغول می‌کند. باید گفت ماندگاری ایمپلنت دندان به عوامل زیادی بستگی دارد که در ادامه بطور مفصل به آن خواهیم پرداخت. اگر شما هم به ایمپلنت دندان فکر می‌کنید، این مقاله مخصوص شما نوشته شده است.

ماندگاری ایمپلنت دندان

طول عمر ایمپلنت دندان به طور میانگین چقدر است؟

در اکثر مواقع ایمپلنت کردن‌ دندان‌ها با موفقیت صورت می‌گیرد و ایمپلنت‌ها به طور کامل جوش می‌خورند. میزان مهارت به کار رفته در انجام ایمپلنت، مراقب‌های بعد از ایمپلنت دندان، میزان سلامتی لثه و استخوان فک از جمله مواردی است که ماندگاری ایمپلنت دندان‌ها را افزایش می‌دهد. طول عمر ایمپلنت دندان در افرادی که مبتلا به بیمار‌های زمینه ای مانند دیابت هستند یا افرادی که استعمال دخانیات دارند کمتر از سایرین است. با این حال ‌میتوان گفت که عمر مفید ایمپلنت دندان چیزی حدود 20 تا 25 سال می‌باشد. افراد می‌توانند با رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان و چکاپ منظم دندان‌ها توسط دندانپزشک طول عمر ایمپلنت دندان‌هایشان را افزایش دهند.

عوامل تأثیرگذار بر ماندگاری ایمپلنت دندان

عوامل زیادی بر ماندگاری ایمپلنت دندان تاثیر می گذارد، در این قسمت سعی داریم به مهم ترین آن‌ها بپردازیم تا با دانستن آن‌ها عمر ایمپلنت دندان خود را 20 تا 30 درصد افزایش دهید. عوامل تاثیرگذار بر ماندگاری ایمپلنت دندان‌ها به صورت زیر است:

  • تهیه ایمپلنت با مواد اولیه مرغوب:

ایمپلنت‌های ساخته شده از مواد مرغوب دوام بیشتری نسبت به ایمپلنت‌های عادی دارند و آنتی باکتریال هستند. در نتیجه از دندانپزشک خود بخواهید که از ایمپلنت‌های با کیفیت برای کاشت دندان‌هایتان استفاده کند.

  • فاصله بین کشیدن دندان تا ایمپلنت:

فاصله بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت بسیار مهم است. اگر فاصله بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت بیش از حد طولانی شود، استخوان فک ممکن است تحلیل برود و از جای‌گیری ایمپلنت جلوگیری کند. در نتیجه، بهتر است ایمپلنت را در اسرع وقت و حتما پس از کشیدن دندان انجام‌دهید.

  • نخوردن خوراکی‌ های سفت با دندان:

خوردن خوراکی‌ های سفت و محکم می‌تواند به دندان ایمپلنت شده آسیب بزند. بنابراین، از خوردن خوراکی‌‌های سفت مانند سیب، هویج، آجیل و … پس از انجام ایمپلنت خودداری فرمایید.

  • مراجعه به یک دندانپزشک ماهر و باتجربه:

دندانپزشک ماهر و باتجربه می‌تواند ایمپلنت را با دقت و مهارت بیشتری انجام دهد. بنابراین، برای کاشت ایمپلنت به یک دندانپزشک ماهر و باتجربه مراجعه کنید تا طول عمر ایمپلنت دندان‌هایتان را افزایش دهید.

چه عواملی طول عمر ایمپلنت دندان افزایش می‌دهد؟

  • رعایت بهداشت دهان و دندان:

رعایت بهداشت دهان و دندان از جمله استفاده کردن 2 بار از مسواک در طول روز و کشیدن نخ دندان بعد از مصرف غذا و همچنین استفاده از دهانشویه ضروری است. این کار می تواند از تجمع پلاک‌ و باکتری‌ بر روی ایمپلنت‌ ها و ایجاد عفونت لثه جلوگیری کند. 

  • مراجعه منظم به دندانپزشک:

مراجعه منظم به دندانپزشک به جهت بررسی دندان ها و همچنین تمیز کردن آن‌ها می‌تواند سلامتی دهان و دندان را تضمین کند.

  • ترک سیگار و دخانیات:

استفاده و کشیدن دخانیات خطر ابتلا به بیماری های لثه و عفونت ایمپلنت را افزایش می‌دهد. پس منطقی ترین تصمیم برای جلوگیری از عفونت و افزایش ماندگاری ایمپلنت دندان ترک دخانیات است.

  •  کنترل یا درمان بیماری‌های زمینه‌ای:

بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشار خون بالا و غیره، می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های لثه و عفونت ایمپلنت را افزایش دهند. بنابراین، بهتر است این بیماری‌ها را درمان یا کنترل کنید.

  •  مصرف هوشیارانه غذاها و نوشیدنی های دارای ساکارز و اسیدی:

غذاها و نوشیدنی‌های شیرین و اسیدی می‌توانند باعث تسریع پوسیدگی دندان و تخریب استخوان اطراف ایمپلنت شوند. پس در مصرف آن‌ها نهایت دقت را بکار ببرید و هوشیار باشید.

نتیجه گیری

دانستیم که اکثر عوامل تاثیرگذار در طول عمر ایمپلنت دندان‌ها مربوط به رعایت نظافت دهان و دندان‌ها است. در کنار آن‌ استفاده از مواد مرغوب حین انجام ایمپلنت بسیار در ماندگاری آن اهمیت دارد. به یاد داشته باشید که حتما برای انجام ایمپلنت دندان به دندانپزشک حاذق و با تجربه مراجعه کنید. در غیر این صورت صدمات ناشی از عمل انجام شده می‌تواند جبران نشدنی باشد و مشکلاتی جدی را در خوردن و بلع غذا ایجاد کند. امیدواریم این مطالب برایتان مفید باشد و آن‌ها را با نزدیکان تان به اشتراک بگذارید، تا آنان نیز همچون شما نسبت به سلامت دهان و دندان‌شان آگاه شوند.

سوالات متداول

طول عمر و ماندگاری ایمپلنت دندان چقدر است؟

اگر مراقبت‌های بهداشت و دندان به خوبی انجام شود، طول عمر ایمپلنت دندان م‌یتواند تا آخر عمر باشد.

آیا ایمپلنت دندان قابلیت تعویض دارد؟

بله، اگر ایمپلنت شما دچار شکستگی شده باشد یا ایمپلنت‌ دندان‌تان مرغوبیت لازم را نداشته باشد، می‌توانید آن را جایگزین کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *