عوارض لمینت دندان

عوارض لمینت دندان

عوارض لمینت دندان یکی از مهمترین مسائلی است که پیش از تصمیم‌گیری در مورد انجام این عمل زیبایی دندان باید به آن توجه کنید. لمینت دندان به‌عنوان یکی از بهترین روش‌های زیباسازی و بهبود وضعیت دندان‌ها به‌شمار می‌رود که می‌تواند شکل، اندازه و رنگ دندان‌ها را به شیوه دلخواه شما تغییر دهد. اما باید بدانید که این روش عوارضی نیز دارد که در افراد مختلف با احتمالات مختلفی بروز پیدا می‌کنند.

عوارض لمینت دندان چیست؟

عوارض لمینت دندان چیست؟

عوارضی مثل درد دندان، تغییر رنگ روکش لمینت، حساسیت دندان و شکستگی لمینت از عوارض مهم لمینت دندان هستند؛ اما اگر شرایط مناسب انجام این عمل را نداشته باشید یا به دندانپزشکی نابلد و بی‌تجربه مراجعه نمایید، احتمال بروز عوارضی نادر مثل عفونت و آسیب‌های عصبی نیز وجود دارد. اما برای پیشگیری از عوارض لمینت چه می‌توان کرد؟

 با توجه به اینکه این روش یکی از بهترین روش‌های زیباسازی دندان است، باوجود عوارضی که دارد، می‌توان روی آن حساب کرد و بسیار مهم است که افرادی که قصد انجام این عمل را دارند، به‌وسیله روش‌های مختلف ریسک عوارض آن را کاهش دهند. این روش‌ها چندان هم پیچیده نیستند و همه از نکاتی هستند که برای انجام هر عمل زیبایی و درمانی باید آنها را رعایت کنید؛ مثل اینکه به دندانپزشکی ماهر و کلینیکی حرفه‌ای و معتبر مراجعه کنید، شرایط سلامت و انتظارات خود را به‌طور دقیق با پزشکی آگاه و باتجربه در میان بگذارید و به توصیه‌های وی به‌خوبی عمل کنید.

شایع ترین عوارض لمینت دندان چیست؟

شکستگی لمینت دندان؛ اگر از افرادی هستید که به‌واسطه عادت‌های نادرست خود در ارتباط با رعایت سلامت دهان و دندان (عادت‌هایی مثل جویدن یخ، جویدن ناخن و ته مداد)، و یا بیماری دندان قروچه فشار زیادی را به دندان‌های خود وارد می‌آورند، بهتر است تا زمانی که این مشکلات رفع نشده‌اند برای انجام لمینت اقدام نکنید. همچنین برای رفع مشکل دندان قروچه در مواقع پر استرس و یا در هنگام شب، محافظ فیزیکی طراحی شده که می‌توانید به‌راحتی از آن استفاده نمایید.

تغییر رنگ لمینت دندان؛ روند پیری و افزایش سن به‌خودی خود تغییر رنگ دندان را به‌دنبال دارد‌. حال برای فردی که مادام نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های رنگی مصرف می‌کند و در مقابل برای رعایت بهداشت دندان و شستشوی آن سهل‌انگار است، این تغییر رنگ بیشتر محتمل است.

حساسیت و درد دندان؛ خصوصا در افرادی که مینای دندان نازک دارند، این عارضه بیشتر احساس می‌شود. تراشیدن مینای دندان از عوارض لمینت دندان در روند طبیعی آن است که افزایش حساسیت دندان به گرمی و سردی، خوراکی‌های اسیدی یا حتی شیرین، و حتی حساسیت به جریان هوا را درپی دارد.

التهاب و تحریک لثه؛ اگر فرآیند نصب لمینت یا روکش دندان به‌خوبی انجام نشود، ممکن است لثه در نواحی اطراف دندان دچار التهاب شود. اگر لمینت دندان به شیوه درست روی دندان قرار نگیرد، التهاب لثه می‌تواند موجب ناپایداری آن روی دندان شود و افتادن لمینت را به‌دنبال داشته باشد.

لمینت دندان برای چه افرادی مناسب نیست؟

بسیار مهم است افرادی که می‌خواهند عمل زیبایی یا درمانی را به انجام برسانند، از لحاظ روحی و جسمی مورد بررسی متخصص قرار گیرند. یکی از مهمترین نکات در کاهش عوارض لمینت دندان همین است که پیش از انجام این روش به دندانپزشکی حاذق مراجعه کنید و ایشان را در جریان ریز جزییات وضعیت دهان و دندان، و انتظاراتتان از عمل بگذارید. ممکن است در این مرحله متوجه شوید که اصلا کاندیدای مناسب این روش نیستید و از روشی دیگر نتیجه بهتری دریافت می‌کنید. افرادی که برای لمینت دندان مناسب نیستند:

1.    افرادی که دندان قروچه شدیدی را تجربه کرده و به‌طورکلی فشار زیادی را به دندان‌ها وارد می‌کنند.

2.    افرادی که پر کردگی بزرگی در دهان خود دارند که امکان شکستن دارد.

3.    افراد دارای مینای دندان نازک

4.    افراد دارای ترک خوردگی عمیق در دندان

5.    افرادی که در اطراف دندان، لثه‌شان عفونت فعال دارد و یا پسروی کرده است.

6.    افرادی که دندان‌هایی ضعیف و شکننده‌ای دارند.

7.    افرادی که اهمیت چندانی را برای سلامت دندان‌های خود قائل نمی‌شوند و در مسواک زدن، استفاده از نخ دندان، مراجعه به دندانپزشک و اصلاح عادت‌های نادرست بهداشت و سلامت دندان تنبل هستند.

برای رفع عوارض لمینت دندان چه باید کرد؟

اگر دچار عوارض لمینت دندان شده‌اید و نگران هستید که حال چطور باید سلامت و زیبایی را به دهان و دندان خود بازگردانید، هیچ نگران نباشید. در اولین فرصت به دندانپزشکی که در حوزه زیبایی یا ترمیم دندان متخصص است، مراجعه کنید. با ایشان مشورت نمایید و اقدامات لازم را در جهت بهبود دندان‌ها به انجام برسانید.

نتیجه گیری

در طول این مطلب با مهمترین و شایعترین عوارض لمینت دندان آشنا شدیم. فراموش نکنید که اولین گام برای پیشگیری از این عوارض و کسب بهترین نتیجه، مشاوره با دندانپزشکی ماهر و مجرب است. اگر قصد زیباسازی دندان‌ها و طرح لبخند خود را دارید، حتما پیش از تصمیم‌گیری در مورد هر روش، به دندانپزشک مراجعه نمایید و در مورد شرایط دندان‌ها و توقعاتی که از نتیجه عمل دارید با وی صحبت کنید. از یاد نبرید که یافتن کلینیک حرفه‌ای و خوش سابقه نیز گام بسیار مهمی در این روند است‌.

سوالات متداول

چه کسانی به‌هیچ عنوان نباید لمینت دندان انجام دهند؟

افرادی که در مراقبت از سلامت دهان و دندان سهل‌انگار هستند و عادت‌های نادرستی مثل جویدن یخ، جویدن ناخن، دندان قروچه و… دارند، به‌هیچ عنوان نباید لمینت دندان انجام دهند. از جمله عوارض لمینت دندان برای این افراد، دوام کم روکش و آسیب دیدن زودهنگام آن است.

عوارض لمینت دندان تا چه حد شایع است؟

به‌طورکلی اغلب عوارضی که برای لمینت دندان معرفی کردیم، نسبتا نادر هستند و احتمال کمی برای بروزشان وجود دارد. اما باید توجه داشت که حساسیت بدن هر فرد با فرد دیگر متفاوت است.

آیا انجام لمینت دندان محدودیت سنی دارد؟

به‌طورکلی این عمل محدودیت سنی خاصی ندارد. اما توصیه می‌شود افرادی که زیر ۳۰ سال سن دارند، به سراغ روش‌های دیگر زیباسازی دندان بروند.

چگونه می‌توانیم از عوارض لمینت دندان جلوگیری کنیم؟

به دندانپزشکی حرفه‌ای مراجعه کنید و شرایط و انتظارات خود را به‌طور دقیق و به‌دور از رودربایستی با ایشان در میان بگذارید. همچنین سعی کنید عادات نادرست خود را در مراقبت از سلامت دهان و دندان از بین ببرید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *