عوارض کامپوزیت دندان

عوارض کامپوزیت دندان

عوارض کامپوزیت دندان آنقدر چشمگیر نیستند اما در برخی موارد و در شرایط خاصی شاهد وقوع آن هستیم. اکثر مردم دنیا از رنگ دندانهای خود راضی نیستند. باتوجه به اینکه کامپوزیت کم تهاجمی تر از لمینت دندان است، به همین دلیل متقاضیان این روش زیبایی دندان بیشتر است. سلامت و زیبایی دندان ها تاثیر بسزایی بر روی زیبایی چهره ما دارند. بنابراین فردی که قصد انجام کامپوزیت دندان را دارد اولین سوالی که می پرسد درباره عوارض آن است. با ما همراه باشید تا در ادامه مقاله عوارض کامپوزیت دندان را بررسی کنیم.

عوارض کامپوزیت دندان چیست؟

استفاده از کامپوزیت دندان به طور کلی ایمن و موثر است، اما همچنین ممکن است برخی از عوارض و محدودیت‌ها وجود داشته باشد. برخی از این عوارض عبارتند از:

  • حساسیت دندان: بعد از اعمال کامپوزیت، برخی از افراد ممکن است به حساسیت نسبت به گرما یا سرما در دندان های خود دچار شوند. این حساسیت معمولاً موقت است و به مرور زمان کاهش می‌یابد.
  • سایش و فرسایش: مانند دندان‌های طبیعی، کامپوزیت نیز ممکن است با گذر زمان دچار فرسایش یا سایش شود. این موضوع ممکن است نیاز به تعویض کامپوزیت داشته باشد.
  • تغییر رنگ‌: رنگ کامپوزیت ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد و با گذر زمان تغییر کند. این موضوع می‌تواند به ویژه در صورت مصرف موادی مثل قهوه یا تنباکو رخ دهد.
  • نیاز به تعویض: کامپوزیت، در گذر زمان، ممکن است به دلیل فرسایش یا تغییرات در رنگ نیاز به تعویض داشته باشد.
  • محدودیت در کاربردها: کامپوزیت در مواردی که نیاز به ترمیم بزرگتر یا تغییرات ساختاری زیادی در دندان وجود دارد، ممکن است مناسب نباشد.
  • منع مصرف برخی غذاها و نوشیدنی‌ها: برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها ممکن است باعث ایجاد لکه یا تغییر رنگ در کامپوزیت شوند.
  • تعویض مکرر: به دلیل فرسایش و تغییرات در طول زمان، ممکن است نیاز به تعویض مکرر کامپوزیت باشد.

مهم است که هنگام استفاده از کامپوزیت دندان، با دندانپزشک خود مشورت کنید تا مزایا و محدودیت‌های مرتبط با وضعیت شما را در نظر بگیرد.

رایج ترین عوارض کامپوزیت دندان

افراد ممکن است به دلایل مختلف، مشکلات زیبایی در دندان های خود داشته باشند و کامپوزیت دندان تنها راه حل آن ها است. با این حال، گاهی اوقات بیماران ممکن است با عوارض کامپوزیت دندان درگیر شوند. در اینجا برخی از رایج ترین مشکلاتی که ممکن است بیماران در حین یا بعد از کامپوزیت تجربه کنند را ذکر می کنیم:

واکنش آلرژیتیک

مواد دندانپزشکی زیبایی و کامپوزیت، ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شوند. طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ در مجله Diagnostic and Clinical Research منتشر شد، لاتکس و پلی‌متیل متاکریلات‌ها می‌توانند منجر به واکنش‌های آلرژیک شوند. بنابراین، بیماران و دندانپزشکان باید قبل از شروع هر گونه درمان زیبایی دندانپزشکی، حساسیت های بیمار را در نظر بگیرند و سابقه آلرژیک فرد چک شود.

عوارض داروی بی حسی

اگرچه برای کامپوزیت دندان ار بیهوشی استفاده نمی شود، اما داروهای بی حسی که دندانپزشک برای آماده سازی تزریق می کند می تواند عوارض خاصی را برای برخی از بیماران ایجاد کند. شایع‌ترین واکنش‌ها به داروی بی حسی دندانپزشکی عبارتند از: تهوع یا استفراغ، سردرد، لرز، تعریق، خشکی دهان یا گلودرد.

آسیب به دندان و لثه

اگر کامپوزیت دندان تحت نظر بهترین دندانپزشک زیبایی انجام نشود، می تواند موجب مشکلاتی در بافت های سخت و نرم (دندان و لثه) داخل و اطراف دهان بیماران شود. بنابراین برای انتخاب دندانپزشک دقت کنید تا در درازمدت با عوارض جبران ناپذیر به دندان و لثه درگیر نشوید.

حساسیت دندان

حساسیت دندان یکی از شایع ترین عوارض دندانپزشکی زیبایی است که بیماران بلافاصله پس از انجام کامپوزیت دندان با آن مواجه می شوند. اگر عصب تحت تأثیر ساییدن سطح دندان قرار گرفته باشد، حساسیت بیشتر است. همچنین، دندان ها ممکن است هنگام نوشیدن نوشیدنی های خیلی گرم یا سرد پس از کامپوزیت کردن، حساس شوند. خطر حساسیت به کامپوزیت دندان محدود نمی شود. به عنوان مثال، سفید کردن یا بلیچینگ دندان نیز ممکن است حساسیت ایجاد کند. زیرا در این روش موادی مانند پراکسید هیدروژن و کاربامید استفاده می شود که می تواند حساسیت ایجاد کند.

آسیب به مینای دندان

در صورتی که دندانپزشک زیبایی تجربه کافی نداشته باشد یا بی احتیاط کند، آسیب به مینای دندان می تواند در طول کامپوزیت خطر و عوارض جدی ایجاد کند.

  تحریک لثه

کامپوزیت دندان می تواند عوارض تحریک برای فرد ایجاد کند. مواد شیمیایی مورد استفاده هنگام کامپوزیت کردن ممکن است موجب التهاب یا تحریک شود. در ادامه این التهاب می تواند منجر به تورم و ناراحتی بیمار شود. بنابراین کار زیبایی و کامپوزیت دندان خود را به یک دندانپزشک باتجربه بسپارید تا خدای ناکرده دچار عوارض جانبی جبران ناپذیری نشوید.

عفونت

کامپوزیت دندان اگر درست و اصولی گذاشته نشود، می تواند موجب عفونت در ساختار دندان یا بافت لثه شود. علامت عوارض عفونت بعد از کامپوزیت دندان، درد یا تورم است. بیشتر عفونت ها در عرض چند روز بعد از بین می روند. اگر عفونت ادامه یافت یا بدتر شد، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دندانپزشکان می توانند برای حل این مشکل محل را تمیز کنند و یا آنتی بیوتیک تجویز کنند.

نتایج نامطلوب

برخی از بیماران ممکن است از نتایج و ظاهر کامپوزیت دندان خود راضی نباشند. زیرا ظاهر جدید لبخند آنها به آن زیبایی که تصور می کردند نیست. حتی اگر هیچ عوارض جانبی بعد از کامپوزیت دندان برای بیمار وجود نداشته باشد، ممکن است همچنان از نتایج ناراضی باشند.

چنین مشکلی معمولاً ناشی از عدم ارتباط درست دندانپزشک و بیمار است. بسیاری از مردم خواهان لبخند هنرمندان مشهور و به اصطلاح سینمایی هستند. اما دندانپزشک حس کند که لبخند هالیوودی برای چهره او مناسب نیست. بنابراین در انتها بیمار از نتیجه کامپوزیت خود راضی نیست.

در نظر داشته باشید که طراحی لبخند سفارشی بسیار بهتر از ایجاد ظاهری مصنوعی است. بنابراین، دندانپزشکان زیبایی باید به دقت به صحبت‌های بیماران خود گوش دهند و نتیجه نهایی را به صورت نمایش نمونه کار به او نشان دهد. در انتها با تصمیم مشترک رنگ و ظاهر نهایی کامپوزیت را انتخاب کنند.

مشکل بایت

انجام غیر اصولی کامپوزیت دندان ممکن است منجر به عوارض یا مشکل بایت شوند. روکش‌های حجیم یا روکش‌های نامناسب می‌توانند، تعادل و هم‌ترازی دندان‌های بالا و پایین را بهم بزنند. این عدم همترازی می تواند منجر به اوربایت، آندربایت یا سایر مشکلات بایت شود.

علت بروز عوارض کامپوزیت دندان چیست؟

در اینجا چند مورد از شایع ترین علل بروز مشکلات بعد از کامپوزیت دندان را ذکر می کنیم:

تبحر پائین دندانپزشک

دندانپزشک فاقد تخصص زیبایی یا بی تجربه ممکن است نتواند به خوبی کامپوزیت دندان را انجام دهد. در نتیجه موجب بروز عوارض ذکر شده در بالا خواهد شد. بیماران باید به دنبال دندانپزشکان واجد شرایط و با تجربه باشند تا دچار مشکلات مانطلوب نشوند.

عدم رعایت نکات مراقبتی بیمار

برخی از بیماران بعد از انجام کامپوزیت دندان دچار عوارض تاخیری ناشی از عدم رعایت نکات مراقبتی می شوند. حتی اگر کار کامپوزیت دندان بسیار اصولی و دقیق انجام شود، اما بیمار نکات لازم را رعایت نکند می تواند عوارض نامطلوبی در او ایجاد کند.

در بیشتر مواقع، بیمارانی که نکات مراقبت از دهان و دندان (مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن، پرهیز از برخی غذاها یا نوشیدنی‌ها و غیره) را رعایت نمی کنند با عوارض کامپوزیت دندان درگیر می شوند. بنابراین، مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان برای بیماران بسیار مهم است.

چکاپ نامنظم

بعد از کامپوزیت دندان بیماران باید هر 6 ماه یکبار چکاپ شوند. این چکاپ های روتین کمک می کند تا دندانپزک بهتر بتواند سلامت دندانها را کنترل کند. همچنین در صورت بروز هرگونه پوسیدگی یا عارضه، بلافاصله تا قبل از حاد شدن مشکل درمان را شروع کند. بنابراین اگر می خواهید بعد از کامپوزیت دندان دچار عوارض نامطلوب نشوید، حتما چکاپ روتین با دندانپزشک خود داشته باشید.

چطور از بروز عوارض کامپوزیت دندان جلوگیری کنیم؟

حذف 100% و قطعی عوارض کامپوزیت دندان امکان پذیر نیست. اما روش هایی برای کاهش مشکلات احتمالی بعد از آن وجود دارد که می تواند به بیماران کمک کند کمتر دچار خطرات احتمالی شوند.

انتخاب یک دندانپزشک زیبایی معتبر و با تجربه اولین کاری است که می توانید برای جلوگیری از عوارض نامطلوب کامپوزیت دندان انجام دهید. یک دندانپزشک خوب باید با دقت به صحبت های شما گوش دهد و با همکاری موثر در مورد پرونده شما صحبت کند. شما باید حتما سابقه آلرژی یا شرایط خاص سلامتی خود را به دندانپزشک بگوئید . فقط در این صورت است که می توانید از او انتظار داشته باشید که راهی بیخطر و کم عوارض را برای کامپوزیت دندان شما انتخاب کند.

سوالات متداول

برخی مواقع ممکن است بیمار به دلیل عدم رعایت نکات مراقبتی لازم نیازمند ترمیم کامپوزیت دندان شود. این مورد به دلیل شکستن، ترک خوردگی و افتادن کامپوزیت اتفاق می افتد.

سخن آخر

در این مقاله سعی شد تمامی عوارض احتمالی کامپوزیت دندان و روشهایی برای پیشگیری از آن را با هم بررسی کنیم. رعایت نکات بهداشتی بعد از کامپوزیت دندان به شما کمک می کند با خطرات کمتری درگیر شوید. هر دندانپزشک دستورالعمل‌های مراقبت‌های بعد از کامپوزیت دندان را به بیمار ارائه می‌دهد. اما این مسئولیت شماست که با رعایت این دستورالعمل ها از خطرات این کار زیبایی دندان جلوگیری کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *