لمینت دندان شکسته-دکتر مریم جوادی

لمینت دندان شکسته

لمینت دندان شکسته چگونه انجام می شود؟ سلامت دندان‌ها برای بسیاری از افراد مهم است. امروزه، روش‌های مختلفی برای ترمیم و اصلاح دندان‌ها وجود دارد. یکی از این روش‌ها، لمینت است که کاربردهای مختلفی به خصوص برای سفید کردن دندان‌ها دارد.

گاهی اوقات در اثر حوادث مختلف مانند تصادف دندان‌ها شکسته می‌شوند. دندان‌های شکسته ظاهر بسیار ناخوشایندی دارند و اکثر افراد به دنبال ترمیم آن‌ها هستند. آیا می‌توان لمینت دندان شکسته را انجام داد؟ در ادامه به پاسخ این سوال به طور کامل خواهیم پرداخت.

لمینت دندان شکسته

آیا می‌توان دندان‌های شکسته را لمینت کرد؟

شکستگی در دندان‌ها، به خصوص دندان‌های جلو می‌تواند آزاردهنده باشد. این دندان‌ها اگر به‌سرعت درمان نشوند، به مرور زمان می‌توانند به عامل خوبی برای نفوذ عفونت و آلودگی‌ها به دندان و لثه تبدیل شوند. گاهی اوقات ممکن است دندان‌های شما ضربه ببینند، اما تصور کنید که هیچ مشکلی در آن‌ها وجود ندارد. هنگامی که به دندانپزشکی مراجعه می‌کنید، پزشک با معاینه دندان‌ها متوجه می‌شود که ترک‌های کوچکی در دندان‌ها وجود دارد. این ترک‌ها اگر چه مهم به نظر نمی‌رسند، اما می‌توانند باعث پوسیدگی دندان‌ها شوند.

لمینت‌ها لایه‌های نازکی از مواد مختلف هستند  که روی سطوح جلویی دندان‌ها را می‌پوشانند. اگر بخواهیم یک مثال برای آن بزنیم، دقیق ماند کاشت ناخن عمل می‌کنند و ظاهری شبیه به آن دارند!

معمولا لمینت‌های نازک برای اصلاح رنگ دندان و پوشاندن لکه‌ها استفاده می‌شود، در حالی که لمینت‌های مناسب برای دندان شکسته، نوع ضخیم آن خواهد بود. فراموش نکنید که شکستگی دندان باید به شکلی باشد که بتواند لمینت را نگه دارد. در صورتی که شکستگی دندان بیش از حد است، ابتدا باید نسبت به ترمیم کامل دندان با روش‌های دیگر اقدام کنید.

لمینت دندان شکسته چه تفاوتی با روکش دارد؟

روکش‌ها و لمینت‌ها را می‌توان برای اصلاح شکل دندان‌ها از جهات مختلف به کار برد، اما این دو روش تفاوت‌های جزئی خواهند داشت!

معمولا در روش روکش کردن، کل دندان پوشانده می‌شود و بیشتر در بعد از مواردی مانند پر کردن کاربرد دارد. در صورتی که لمینت فقط سطح جلویی یا قدامی دندان را در بر می‌گیرد. توجه داشته باشید که لمینت را می‌توان برای اصلاح بیشتر آسیب‌های دندان استفاده کرد. پس اگر دندان‌های شما شکسته شده‌اند، می‌توانید با لمینت کردن آن‌ها، طاهرشان را بهبود دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم مقاله لمینت دندان در تهران را مطالعه کنید.

اگر اطلاعات کافی درباره فرق لمینت و کامپوزیت ندارید، مقاله لینک شده این دو را به طور کامل با هم مقایسه می کند.

مزایا و معایب لمینت دندان‌های شکسته

اگر دندانپزشک به شما لمینت دندان شکسته را پیشنهاد کرده است، پس باید مزایا و معایب این روش را حتما بدانید.

مزایا

وقتی که دندان‌ها در اثر حوادث مختلف شکسته می‌شوند، معمولا ناحیه شکسته شده تیز می‌شود و ممکن است با خوردن غذا مشکل داشته باشید یا تیزی دندان‌ها به دهان به شما آسیب بزند. در این صورت، دندانپزشک هنگام استفاده از لمینت می‌تواند تمام نقاط تیز دندان را پر کند و شکل طبیعی دندان را به شما برگرداند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بهترین دندانپزشک زیبایی تهران و مزایا مراجعه به او مقاله لینک شده را مطالعه کنید.

اگر تا به حال شکسته شدن دندان‌های خود را تجربه کرده باشید، احتمالا متوجه شده‌اید که صحبت کردن برای شما دشوار شده و نمی‌توانید برخی کلمات را به‌صورت صحیح ادا کنید. این شکستگی‌ها اگر جزئی باشند، با استفاده از لمینت قابل اصلاح هستند. پس از انجام آن، قادر خواهید بود که به‌راحتی همه کلمات را به‌درستی تلفظ کنید.

گیف تماس دکتر مریم جوادی

معایب

اگر شکستگی دندان شما زیاد باشد، احتمالا لمینت روش مناسبی برای ترمیم آن نخواهد بود. وقتی که لمینت روی این دندان‌ها قرار می‌گیرد، توان کافی برای نگه داشتن آن وجود ندارد و این روش با شکست مواجه می‌شود. در صورتی که از شکستگی زیاد دندان رنج می‌برید، بهتر است که دندان خود را با استفاده از روش ایمپلنت ترمیم کنید.

لمینت دندان شکسته معمولا قیمت بالایی دارد و در صورتی که این روش را انتخاب می‌کنید، باید بدانید که قابل جایگزین نیستند. پس باید دقت کنید که لمینت حتما برای دندان شما پاسخگو باشد.

لمینت دندان‌های شکسته چگونه انجام می‌شود؟

یک یا چند دندان شکسته را می‌توان به طور همزمان یا در چند جلسه با استفاده از لمینت ترمیم کرد. مراحل مختلفی برای ترمیم این دندان‌ها سپری می‌شود که عبارتند از:

  • در مراحل اولیه ابتدا شما باید به مطب مراجعه کنید تا دندانپزشک شدت و سطح شکستگی را تشخیص دهد. سپس دندانپزشک به شما برنامه‌ای می‌دهد که باید برای لمینت کردن دندان به مطب مراجعه کنید.
  • اگر چند دندان شکسته داشته باشید، روند لمینت دندان شکسته بیشتر طول خواهد کشید. برای لمینت کردن دندانپزشک ابتدا باید مینای همه دندان‌ها را از بین ببرد و سپس نسبت به قرار دادن لمینت مناسب روی سطح دندان اقدام کند.
  • دندان‌ها وقتی تمیز می‌شوند، چند لمینت موقت روی آن‌ها قرار می‌گیرد تا دندانپزشک تشخیص دهد که کدام رنگ برای شما مناسب است. سپس لمینت‌های دائم را قرار خواهد داد.
گیف اینستاگرام

مراقبت‌های بعدی

در صورتی که دندان‌های شکسته خود را با استفاده از لمینت ترمیم کردید، باید نسبت به غذا خوردن خود احتیاط بیشتری داشته باشید. تکه‌های بزرگ غذا یا مواد غذایی خشک، می‌توانند به دندان‌های شما آسیب بزنند. سعی کنید مواد غذایی را به تکه‌های کوچک برش دهید و به هیچ عنوان غذای سفت و خشک نخورید.

برخی از افراد ورزش‌هایی را انجام می‌دهند  که خطر برخورد توپ یا ضربه به صورت و دندان‌ها در آن‌ها وجود دارد. بنابراین، اگر قصد جدی در انجام این ورزش‌ها دارید، بهتر است که از یک محافظ برای دندان‌های خود استفاده کنید.

در برنامه مسواک زدن خود نباید هیچ تاخیری نداشته باشید و هر شب به طور منظم مسواک بزنید و از خمیردندان‌هایی استفاده کنید که حاوی فلوراید هستند. فلوراید می‌تواند بک لایه محافظتی در روی لمینت‌ها ایجاد کند. هنگام مسواک زدن به آرامی این کار را انجام دهید و هیچگونه فشار روی دندان‌ها وارد نکنید.

لمینت دندان‌های شکسته معمولا چقدر طول می‌کشد؟

لمینت دندان شکسته، بستگی به‌شدت شکستگی یا پیچیدگی آن‌ها دارد. اگر شکستگی جزئی و کم باشد، لمینت را می‌توان در یک جلسه انجام داد. اما اگر شکستگی بیشتر باشد، ابتدا باید نسبت به ترمیم کامل آن اقدام کرد و ممکن است لمینت آن چند جلسه طول بکشد. پس می‌توان نتیجه گرفت که دندان‌هایی با شکستگی بیشتر، زمان و هزینه بیشتری را برای ترمیم نیاز خواهند داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله قیمت لمینت دندان در تهران را مطالعه کنید.

سخن آخر

دندان‌ها به طور مدام به مراقبت نیاز دارند و بهداشت آن‌ها مسئله بسیار مهمی در زندگی روزانه به‌حساب می‌آید. اگر دندان‌های شما طی حادثه‌ای شکسته شد، باید نسبت به ترمیم آن‌ها اقدام کنید. لمینت دندان شکسته، بهترین روش برای ترمیم شکستگی‌های جزئی خواهد بود که می‌توانید برای این کار از خدمات کلینیک ما استفاده کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *