لمینت دندان عصب کشی شده

لمینت دندان عصب کشی شده + لزوم و مراقبت

لمینت دندان عصب کشی شده، می‌تواند برای افرادی که عصب کشی دندان انجام داده‌اند، یک چالش باشد. معمولا پس از این که عصب کشی دندان توسط دندانپزشک انجام می‌شود، نیاز به روکشی خواهد بود تا بتواند ظاهر طبیعی دندان‌ها را حفظ کند. از آن جایی که روکش کردن دندان‌ها قدیمی شده است، لمینت‌ها جایگزین آن‌ها شده اند و اکثر افراد ترجیح می‌دهند که پس از عصب کشی، دندان‌های خود را لمینت کنند، اما لمینت چه تفاوتی با روکش دارد و پس از عصب کشی چگونه انجام می‌شود؟ در ادامه به این سوالات به طور کامل پاسخ خواهیم داد.

لمینت دندان عصب کشی شده چگونه انجام می‌شود؟

گاهی اوقات دندان‌ها پوسیده می‌شوند. اگر نسبت به ترمیم دندان‌ها اقدام نکنید، به مرور زمان دچار پوسیدگی عمیق‌تر می‌شوند و در نهایت درد آن‌ها به حدی زیاد می‌شود که نیاز به عصب کشی خواهند داشت. معمولا وقتی دندانپزشک دندان‌ها، به خصوص دندان‌های جلویی را عصب کشی می‌کند، دندان به طور کلی تخلیه می‌شود تا عصب‌ها را بتواند بیرون بکشد. پس از این مرحله، نوبت به پر کردن دندان‌ها با استفاده از کامپوزیت می‌رسد. از آنجایی کامپوزیت‌ها رنگ‌های مختلفی دارند، به دلیل دوام بیشتر از کامپوزیت‌های نقره ای بیشتر استفاده می‌شود.

اگر این رنگ در دندان‌ها به کار رود، معمولا ظاهر خوشایندی ندارد و اکثر افراد ترجیح می‌دهند از روکش استفاده کنند. در سال‌های اخیر استفاده از روکش مرسوم نیست و دندانپزشکان ترجیح می‌دهند که از لمینت استفاده کنند. اگر فقط یک دندان عصب کشی شده داشته باشید، استفاده از روکش معقول به نظر می‌رسد. اما اگر تعداد دندان‌های ترمیم شده بیشتر باشد، بهتر است که به جای روکش از لمینت دندان استفاده کنید. برای این کار، ابتدا عصب کشی دندان‌ها انجام می‌شود، سپس با توجه به رنگ دندان‌ها بهترین لمینت توسط دندانپزشک انتخاب می‌شود.

تفاوت روکش و لمینت دندان عصب کشی شده

اگر بخواهیم تفاوت لمینت دندان عصب کشی شده و روکش را بررسی کنیم، باید چند نکته را در نظر بگیریم. لمینت معمولا برای دندان‌های جلویی استفاده می‌شود، پس اگر دندان‌هایی که در معرض دید نیستند، نیاز به عصب کشی دارند، می‌توانید از روکش برای محافظت آنان استفاده کنید. وقتی از لمینت استفاده می‌کنید، دندان‌های شما نیاز به تغییر شکل آنچنانی ندارند و شکل آن‌ها نیز بسیار طبیعی خواهد بود.

روکش و لمینت دندان عصب کشی شده از نظر دوام و ماندگاری هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و می‌توانید به مدت یکسان از آن‌ها استفاده کنید. روکش‌های دندان می‌توانند جایگزین خوبی برای تاج از بین رفته آنان باشند، در صورتی که لمینت‌ها بیشتر کاربرد زیبایی دارند. به همین دلیل است که اکثر افراد تمامی دندان‌ها را لمینت می‌کنند تا ظاهری یکدست و زیبا داشته باشند.

لزوم لمینت دندان عصب کشی شده

دندان‌هایی که پوسیده هستند یا التهاب دارند، معمولا در اثر تخریب زیاد نیاز به عصب کشی دارند. عصب کشی دندان‌ها باعث می‌شود که ریشه‌های دندان خارج شده و عفونت آن‌ها از بین برود. پس از عصب کشی، معمولا دندان‌ها حساس می‌شوند و به محافظت نیاز دارند. لمینت دندان عصب کشی شده یکی از راه‌هایی است که می‌تواند راه حل مناسبی برای این امر باشد.

لمینت پوششی نازک معمولا از جنس سرامیک است که روی دندان عصب کشی را می‌پوشاند تا علاوه بر محافظت از آن، زیبایی و رنگ آن را نیز بهبود ببخشد. در نتیجه، ابتدا باید نسبت به عصب کشی دندان اقدام کرد و سپس آن را لمینت کرد.

مراقبت لمینت دندان عصب کشی شده

پس از لمینت دندان عصب کشی شده، بهتر است که نکاتی را برای مراقبت بهتر آن‌ها رعایت کنید تا بتوانید دوام آن را افزایش دهید. این نکات عبارتند از:

  • پس از عصب کشی و لمینت باید نسبت به مسواک زدن دقت کافی داشته باشید. بهتر است که از یک مسواک نرم استفاده کرده و به مدت یک دقیقه به آرامی دندان را مسواک بزنید. خمیردندان‌های سفید کننده می‌توانند از ایجاد لک روی لمینت‌ها جلوگیری کنند.
  • تا چند روز در برنامه غذایی خود غذاهای سفت و خشک را حذف کنید. هنگام غذا خوردن و جویدن دقت کنید و سعی کنید مایعات بیشتر مانند آب و سوپ را بیشتر مصرف کنید. هرگز از مایعات سرد و گرم بلافاصله پس از یکدیگر استفاده نکنید، چرا که می‌تواند هم به لمینت و هم به دندانی که عصب کشی شده آسیب بزند.
  • دخانیات و مواد مخدر می‌توانند در سلامت دهان و دندان تاثیر زیادی بگذارند. بهتر است که برای سلامت لمینت‌ها و لک نشدن آن‌ها از سیگار کشیدن خودداری کنید.

نتیجه‌گیری

دندان‌ها به طور دائمی نیاز به مراقبت دارند و عصب کشی یکی از راه‌هایی است که می‌توان با استفاده از آن عفونت، التهاب و پوسیدگی دندان را برطرف کرد. معمولا پس از این فرایند، نوبت به لمینت کردن می‌رسد که معمولا به روکش کردن ترجیح داده می‌شود. با استفاده از لمینت می‌توانید ظاهری طبیعی به دندان‌ها ببخشید و رنگ آن‌ها را با سایر دندان‌ها هماهنگ کنید. برای اطلاع از قیمت و لمینت کردن دندان‌ها می‌توانید با دندانپزشک خود مشورت کنید.

سوالات متداول

آیا روکش دندان با لمینت تفاوت دارد؟

بله، روکش با لمینت از نظر ظاهر و رنگ تفاوت زیادی دارد. لمینت کاربرد زیبایی دارد و از روکش برای کاربرد درمانی استفاده می‌شود.

لمینت باید ابتدا انجام شود یا عصب کشی؟

با توجه به این که لمینت‌ها پوششی برای روی دندان هستند، در ابتدا باید عصب کشی دندان استفاده شود.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *