لمینت دندان سرامیکی

لمینت سرامیکی دندان؛ مزایا، معایب و انواع

لمینت سرامیکی دندان و ونیرهای دندانی دو روش برای بهبود ظاهر کلی لبخند هستند. هر دو گزینه درمان های غیرتهاجمی برای اصلاح طرح لبخند هستند. تقاضای روزافزون بیمارانی که به دنبال زیبایی دندان هستند، منجر به توسعه چندین تکنیک در دندانپزشکی زیبایی شده است. لمینت سرامیکی دندان، ظاهری فوق‌العاده شبیه به دندان‌های طبیعی دارند. با ما همراه باشید تا در ادامه مقاله به بررسی لمینت سرامیکی دندان بپردازیم.

لمینت سرامیکی دندان

لمینت سرامیکی دندان چیست؟

اصلاح ناهنجاری های جزئی با حداقل حذف ساختار دندان، اصلاح طول و عرض تاج، بسته شدن دیاستما و بهبود رنگ آن ها مواردی هستند که می توان با استفاده از لمینت سرامیکی دندان به دست آورد. نصب صحیح، رعایت نکات مراقبتی و انتخاب مناسب مواد مهم ترین پارامترهایی هستند که موجب دوام بالای لمینت دندان می شوند.

انواع لمینت سرامیکی دندان 

سه طبقه بندی مختلف از لمینت‌های سرامیکی دندان بر اساس: دمای تف جوشی، ترکیب و تکنیک ساخت وجود دارد. سرامیک‌ها بر اساس ترکیب آن‌ها به موارد زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

  1. سرامیک‌های مبتنی بر شیشه: پرسلن Feldspathic، IPS Empress، IPS Empress II، و e-max
  2. سرامیک های مبتنی بر آلومینا: In-ceram Alumina، In-ceram Spinell، In-ceram Zirconia، Procera All Ceram
  3. سرامیک های مبتنی بر زیرکونیا

لمینت سرامیکی بر پایه شیشه

این ماده، تحت تنش مکانیکی بسیار مستعد شکستگی است. بنابراین، لمینت دندان ساخته شده از چینی‌های فلدسپاتیک، استحکام خود را در ترکیب با مینای دندان به دست می‌آورند. با این ماده می توان ضخامت روکش کمتر از 0.5 میلی متر با/یا بدون آماده سازی نصب شود. سرامیک‌های فلدسپاتیک در حال حاضر با کمک CAD/CAM (طراحی به کمک کامپیوتر/تولید به کمک کامپیوتر) ساخته می‌شوند. لمینت سرامیکی دندان فلدسپاتیک ارزش زیبایی شناختی زیادی دارد و شفافیت بالایی را درست مانند دندان های طبیعی نشان می دهد. مزایا این سرامیک ها:

  • تکرارپذیری رنگ دندان با لایه نازک مواد
  • هزینه آزمایشگاهی کم نسبت به سایر سیستم های سرامیکی
  • خواص مکانیکی عالی
  • ویژگی های باندینگ عالی

لمینت سرامیکی بر پایه آلومینا

سرامیک های آلومینا درون استحکام و چقرمگی شکست بالاتری نسبت به لمینت سرامیکی دندان مبتنی بر شیشه دارند. اما در مقابل شفافیت این نوع نسبت به انواع شیشه ای کمتر است.

لمینت سرامیکی بر پایه زیرکونیا

سرامیک مبتنی بر زیرکونیا یک ماده پلی کریستالی است که حاوی شیشه نیست، همه اتم ها در آرایه های کریستالی منظمی بسته بندی شده اند که از طریق آنها ایجاد ترک بسیار دشوارتر از شبکه های کم تراکم و نامنظم موجود در شیشه ها است. چون سرامیک های پلی کریستالی بسیار سخت تر و قوی تر از سرامیک های شیشه ای هستند.

مزایا

لمینت سرامیکی دندان عملکردی مشابه ونیرها دارند و گاهی اوقات این دو اصطلاح به جای هم استفاده می شوند. اما لمینت ها بسیار نازک تر هستند و برای قرار دادن آنها نیاز به حذف مینای کمتری دارند.

  • اصلاح شکل یا موقعیت دندان
  • بهبود مورفولوژی دندان ها
  • بستن دیاستم یا فاصله بین دندانی جزئی
  • ترمیم شکستگی
  • ترمیم های دندانی قدامی
  • بهبود تغییر رنگ دندان
  • ترمیم روکش و بریج دندان

معایب

انجام لمینت دندان یک کار حساس است. این کار دائمی است و بیمار باید مادام العمر لمینت را روی دندان های خود داشته باشد.

بیمار نمی تواند غذاهای ترد یا سفت بخورد. این مواد ممکن است پوسته ها را بشکنند. هنگامی که پوسته ها ترک خورده یا شکسته می شوند، هیچ راهی برای تعمیر آنها وجود ندارد و باید تعویض شوند.

دندانپزشک باید کمی از مینای دندان را بتراشد. به همین دلیل این روش بر خلاف کامپوزیت دندان برگشت ناپذیر است.

ممکن است فرد بعد از انجام لمینت دندان، دچار مقداری حساسیت به دما شود.

یکی دیگر از نکات منفی ایجاد حفره است. افرادی که لمینت های دندانی دارند هنوز هم می توانند دچار پوسیدگی دندان در زیر آن شوند. به همین دلیل مراقبت از دندان بعد از انجام لمینت جدی تر است.

لمینت سرامیکی دندان برای افرادی که دندان های ضعیف و پوسیده دارند مناسب نیستند.

این روش برای کسانی که پریودنتیت دارند نیز مناسب نیستند.

افرادی که مینای دندان نازکی دارند نباید لمینت کنند.

بهترین لمینت دندان 

برای انتخاب ماده سرامیکی برای ساخت لمینت دندان، دندانپزشک به شرایط بیمار و دو عامل مهم: میزان بارگذاری که روکش لمینت تحت آن قرار می‌گیرد و تغییر رنگ مورد نیاز، تصمیم گیری می کند. بهترین دندانپزشک زیبایی تهران یا هر جای دیگری با توجه به درخواست و شرایط دندانی بیمار، بهترین گرینه را پیشنهاد خواهد داد.

سوالات متداول

سخن آخر

لمینت سرامیکی دندان را می توان با استفاده از سرامیک‌های مبتنی بر شیشه، اکسید آلومینیوم یا اکسید زیرکونیوم ساخت. لمینت سرامیکی موفق به توانایی دندانپزشک در انتخاب ماده مناسب برای مطابقت با شرایط داخل دهانی و خواسته های زیبایی بیمار بستگی دارد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *